Jak je to vlastně se storno poplatky ve zdravotnictví?

Skoro všichni to řeší, někdo to praktikuje, ale nikde není žádné závazné stanovisko, jak vlastně postupovat a až do chvíle, než přišla Salutea.cz, nebyl ani žádný rozumný nástroj, jak to reálně praktikovat. Řeč je o vybírání storno poplatků od pacientů, kteří se nedostaví na objednaný termín. Dělali jsme si průzkum na různých pracovištích a zjistili pár zajímavých informací.
  • Průměrná výše neomluvených absencí ve zdravotnictví se pohybuje mezi 5% a 10%.
  • Nejvíce používají institut storno poplatků fyzioterapeuti. K fyzickému výběru poplatku dochází až poté, co se klient dostaví na další termín. Většinou ale výběr poplatku nemají dobře (a nebo vůbec) zakotvený se smluvních podmínkách a pokud klient znovu nepřijde, nemohou poplatek vybrat. 
  • Často storno poplatky používají také stomatologové nebo dentální hygiena. Pouze málo stomatologických praxí, kde jsme prováděli průzkum, má storno poplatky zakotvené ve svých obchodních podmínkách a ještě mnohem menší počet je reálně vybírá. 

Mohu jako poskytovatel zdravotních služeb vybírat storno poplatky?

Jedním slovem ANO. Více slovy je to již trochu složitější. Podle platné legislativy není možné podmínit poskytnutí zdravotní péče úplatou.

Je ovšem nutné si uvědomit, že do této definice nespadá vedení a realizování rezervací pro Vaše pacienty nebo klienty. To, že pacienty objednáváte na přesný čas, je pouze způsob organizace Vaší práce a samozřejmě také velký benefit pro pacienty, aby nemuseli chodit do čekárny “vysedět” termín k ošetření. Vedení rezervací a jejich administrativu je tedy možné legálním způsobem zpoplatnit. 

Touto optikou je tedy možné nahlížet i na eventuální poplatky, které se od pacientů rozhodnete vybírat, pokud bez omluvy nedorazí na smluvený termín. Není nutné označovat je jako storno poplatky, reálně se totiž spíše jedná o administrativní poplatek za vedení rezervace. A pokud se na to podíváme z druhé strany, je možné to také chápat tak, že tento administrativní poplatek budete “účtovat” každému pacientovi, kterému vytvoříte rezervaci. A těm pacientům, kteří nakonec skutečně dorazí na smluvený termín a nebo se včas omluví, tento poplatek jednoduše odpustíte. Naopak všem, kteří se včas NEomluví nebo NEdorazí, tento poplatek strhnete z jejich platební karty.

 

Vše, co potřebujete jsou dvě věci:

1. Dobrý a jasný právní rámec
2. Efektivní způsob výběru poplatku

Obojí za Vás vyřeší Salutea! 

Právní rámec

Abyste nemuseli najímat právníky a nechat si psát složité obchodní podmínky, zařídili jsme to za Vás. Každý pacient, kterého budete registrovat do Salutey musí tyto smluvní podmínky potvrdit.

Pod pokličkou to funguje tak, že se smluvně prováží všechny tři strany, tedy poskytovatel zdravotní péče, pacient i Salutea. Jedná se vlastně o takový trojúhelník, kde má vztah každý s každým. Smlouva mezi Vámi a Saluteou opravňuje Saluteu k výběru a zpracování plateb od Vašich pacientů. Pacienti pak krom Vašich obchodních podmínek potvrzují také obchodní podmínky Salutey, kde je již obsažen celý zmiňovaný právní konstrukt ohledně administrativních (storno) poplatků za vedení rezervace.

Pokud pacient dokončí registraci, máte jistotu, že v případě potřeby můžete smluvený administrativní poplatek legálně strhnout z jeho karty, nebo jej vymáhat jakýmkoliv jiným způsobem (například úhradou v hotovosti ve Vaší provozovně). To, do jaké míry budete poplatky vymáhat, je opět pouze na Vás.

Jak probíhá výběr poplatků?

Nejprve je důležité napsat, že poplatky nejsou strhávány automaticky, nýbrž vše záleží na Vašem rozhodnutí, zdali poplatek strhnete nebo ne. Hlavním posláním Salutey je především zlepšení motivace pacientů a nikoliv generování storno poplatků. Pokud ale nakonec skutečně dojde k tomu, že se pacient neomluví a nedorazí na objednaný termín, Salutea Vám dá efektivní nástroj k tomu, abyste storno poplatky mohli vybírat.

Čistě po právní stránce Vám při neomluvené absenci klienta vznikne nárok na stržení storno poplatku a tento můžete vybrat buď přímo pomocí Salutey, nebo jakkoliv jinak (například po domluvě s klientem fyzicky při další návštěvě). Pokud se rozhodnete vybrat poplatek pomocí Salutey, stačí Vám na to jedno kliknutí. Salutea následně obstará stržení poplatku, vystavení faktury a emailovou notifikaci pro pacienta.

Je ale také fér napsat, že v jistém procentu případů (cca 10% případů) se nepodaří storno poplatek z platební karty klienta strhnout. Důvodů může být mnoho – klient si nastavil nízký limit, platbu zablokovala banka nebo ji vyhodnotila jako podezřelou a vyžaduje ověření atd. V takovém případě Salutea vždy automaticky klienta vyzve, aby poplatek uhradil online na zaslaném odkazu a stejně tak o tom dostanete notifikaci také Vy. To je ale asi tak všechno, co s tím může Salutea dělat. Další řešení situace je ve Vaší režii.

Sdílet článek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Související články