Jaká výše storno poplatku je optimální aneb Motivace je všechno!

Jednoduchá otázka, na kterou ale ale není jednoduchá odpověď. Dopředu říkáme, že žádná odpověď není úplně správná a je vždy nutné vybalancovat únosnost a obhajitelnost výše takového poplatku v očích Vašich klientů spolu s efektivním pokrytí Vašich eventuálních ztrát způsobených absencí klienta na objednaném termínu. Níže jsme se pokusili popsat pár strategií, se kterými jsme se prozatím setkali.

Fixní částka

Pakliže nabízíte časově a nákladově relativně unifikovanou službu nebo výkon, je klienty relativně dobře přijímaná fixní výše storno poplatku. Rozptyl výše poplatku je ale značný a vždy záleží na délce rezervovaných termínů a Vašich nákladech, nicméně naším sledováním můžeme konstatovat, že se výše storno poplatku většinou pohybuje okolo 60% ceny za nejčastěji poskytovanou službu. 

Na příkladu fyzioterapie jsme se např. setkali s tím, že drtivá většina výkonů trvá 40 minut a stojí fixní částku, řekněme 500 Kč. Výše storno poplatku pak byla vždy 300 Kč.

Výhodou tohoto konceptu je především jeho transparentnost a většinou snadné pochopení a přijetí stran klientů. Nevýhodou pak je, že nemusí nutně reflektovat Vaše reálné náklady.

Reálné (minutové) náklady

Reálné náklady jsou přesnější metrikou, jak nastavit výši storno poplatku. A dokud do svých nákladů počítáte pouze nájem a Váš čas, je výpočet i relativně snadný. 

Vše se začíná komplikovat ve chvíli, kdy se do výpočtu promítnou leasingy na přístroje, amortizace, mzdy, expirace materiálů atd. Toto si pochopitelně uvědomují všichni poskytovatelé služeb, kteří se alespoň lehce otřeli o nějakou formu finančního řízení.

Zde se jako nejvhodnější jeví vypočet pomocí tzv. minutových nákladů. Není snadné je vypočítat a pravděpodobně budete muset zapojit i nějakou externí auditorskou společnost, nicméně výsledek stojí za to. Krom toho, že budete mnohem lépe rozumět ekonomice svého provozu, můžete také jednoduše a efektivně definovat své reálné ztráty při absencích klientů.

Nicméně, znáte-li tuto hodnotu, jednoduše ji zadáte do Salutey a ta pro každý termín vypočte přesně takovou výši storno poplatku, která odpovídá rezervovanému času.

Výhodou tohoto konceptu je, že Vám umožní dobře kompenzovat reálné ztráty způsobené eventuální neomluvenou absencí klientů.

Nevýhodou pak je, že výpočet nemusí být pro klienty snadno pochopitelný, výše storno poplatku pro ně bude netransparentní a u dlouho trvajících rezervací u exponovaných výkonů, např. endodontické ošetření, může výše storno poplatku vyšplhat až na jednotky tisíc korun, což může být pro klienty velmi obtížně stravitelné. Relativně dobrou praxí je možnost nabídnout klientovi použití části z tohoto vybraného storno poplatku jako zálohu na ošetření v budoucnu, pokud se na něj dostaví.

Celé kouzlo je v motivaci

Jak jste již asi pochopili, celé kouzlo projektu Salutea není ani tak v tom vybírat poplatky jako spíš správně a efektivně motivovat klienty ke vzájemné spolupráci. Tento efekt funguje velmi dobře. Už jenom memento samotné registrace s vložením karty je velký psychologický moment, který výrazně zvyšuje zapojení klientů a jejich motivaci s Vámi včas komunikovat.

Ať už zvolíte výši storno poplatku jakoukoliv, mějte vždy na paměti, že není Vaším cílem klienty trestat, nýbrž je udržet maximálně motivované.

Sdílet článek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Související články